ادغام کامپیوترها و ارتباطات تأثیر بسزایی در سازمان دهی سیستم های کامپیوتری داشته است .

مفهوم « مرکز کامپیوتر » بعنوان اتاقی که کارهای مشتریان را انجام دهد کهنه شده است و این مدل قدیمی که تمام نیازهای محاسباتی سازمانها را انجام می داد جای خود را به تعدادی از کامپیوترهای متصل به هم داده است . این سیستم ها شبکه های کامپیوتری نامیده می شود . اگر دو کامپیوتر با یکدیگر مبادله اطلاعاتی داشته باشند
می گویند این دو کامپیوتر به یکدیگر متصل اند . اگر کامپیوتری بتواند کامپیوتر دیگری را راه اندازی ، متوقف و کنترل کند مستقل نیستند . سیستمی با یک واحد کنترل و چند کامپیوتر پیرو شبکه نیست .

یک شبکه کامپیوتری سیستم ارتباطی برای تبادل داده هاست که چندین کامپیوتر و دستگاه جانبی مثل چاپگر ها، سیستم های ذخیره سازی انبوه ، کتابخانه های CD-ROM – مودم – فکس و بسیاری از دستگاههای دیگر را بهم متصل می کند . نرم افزار شبکه به کاربران شبکه امکان می دهد که از طریق پست الکترونیکی به تبادل اطلاعات بپردازند و به طور گروهی روی پروژه ها کار کنند . برنامه های کاربردی مجوز دار را به اشتراک بگذارند و به منابع مشترک دسترسی پیدا کنند . سرپرستان شبکه همه این منابع را مدیریت کرده و خط مشی های امنیتی برای تعیین حقوق دستیابی کاربران و محدودیت های وی اتخاذ می کنند .

اسنتفاده اشترکی از منابع – کاهش  هزینه  صرفه جویی در هزینه – امنیت اطلاعات – ایجاد ارتباط مابین افراد مختلف از موارد استفاده شبکه های کامپیوتری می باشد .

 

۲-      نمونه کاربردهای شبکه های کامپیوتری را شرح دهید :

شبکه ها و سازمانها : بسیاری از سازمانها کامپیوترهایی دارند که دور از یکدیگرند ابتدا ممکن است این کامپیوترها مستقل از یکدیگر کار کنند اما امکان دارد مدیریت در مقطعی از زمان تصمیم بگیرد آنها را متصل کند تا قادر به استخراج و ارتباط اطلاعات کل مؤسسه باشد ( اشتراک منابع ) اشتراک منابع کوششی در جهت خلاف محدودیتهای جغرافیایی است .

هدف بعدی فراهم کردن قابلیت اعتماد بالا با داشتن منابع متعدد است بعنوان مثال تمام تمام فایل ها می توانند برروی دو یا سه ماشین کپی شوند بنابر این اگر از آنها به دلیل سخت افزاری قابل استفاده نباشند می توان از دیگری استفاده کرد .

برای کاربرد های نظامی ، بانکداری ، کنترل ترافیک هوایی ، امنیت راکتور اتمی و بسیاری از کاربردهای دیگر توانایی ادامه عملیات در مواجهه با مشکلات سخت افزاری بسیار مهم است .

هدف دیگر کاهش هزینه هاست در کامپیوترهای کوچک ، نسبت قیمت به کارآیی بهتر از کامپیوترهای بزرگ است .

هدف دیگر شبکه ، قابلیت افزایش کارآیی سیستم ، با رشد بار کاری آن است که با افزودن پردازشگرهای بیشتر انجام می شود .

هدف دیگر شبکه به تکنولوژی وابسته است که شبکه کامپیوتری می تواند رسانه ارتباطی قدرتمندی بین افراد دور از هم فراهم آورد .

کاربرد دیگر ، دستیابی به سیستم های اطلاعاتی مثل شبکه جهانی است که حاوی اطلاعاتی راجع به هنر ها ، تجارت ، آشپزی ، بهداشت ، تاریخ ، سرگرمیها ، تفریح ، علم ، ورزشها ، مسافرت و مصنوعات بسیار دیگر است.

دسته دیگری از کاربرد شبکه ، برهمکنش شخص با شخص است ( پست الکترونیکی )

۳-     منظور از شبکه های مخابراتی چیست و برای چه نوع کاربردهایی استفاده می شود ؟

ماهواره های مخابراتی بیشتر از هوا برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند . اگر جسمی در فاصله ۳۶۰۰ kmزمین باشد . دوره گردشش با زمین یکی است ( دوره گردش زمین ) ، ( ۲۴ ساعت ) پس آن را ثابت می بینیم .

از این اصل برای ماهواره های مخابراتی استفاده کرده اند . روی زمین یکسری ایستگاه داریم . یک ماهواره چندین آنتن زمینی را می توان پوشش دهد یک قسمت اطلاعات را به ماهواره می دهد و ماهواره آن را به زمین می دهد . (پخش می کند )

در سال ۱۹۹۰ سه قسمت اصلی مستقیم تلفن مشخص شد. دفاتر راه گزینی ، سیستم های بین مشتریان و دفاتر راه گزینی و اتصالات طولانی بین دفاتر راه گزینی در حال حاضر سیستم تلفن به صورت سلسله مراتب فوق العاده زائد چند سطحی سازمان دهی شده است از هر تلفن دو سیم مسی خارج می شود و مستقیماً به نزدیکترین دفتر انتهایی دفتر محل شرکت تلفن وصل می شود . فاصله در حدود ۱ تا ۱۰ کیلومتر است . اتصال های دو سیمی بین تلفن هر مشترک و دفتر انتهایی ، در تجارت به عنوان حلقه محلی شناخته می شود اگر حلقه های محلی دنیا به دنبال هم قرار می گرفتند ۱۰۰۰ مرتبه مسیر بین ماه و زمین را طی می کرد .

 

۴- منظور از سیستم های باز چیست ؟

در سیستم های باز یک ارتباط فیزیکی بین دو نقطه برقرار می شود

به شبکه هایی که کلید پروتکل های استفاده شده در آنها از یک استاندارد پیروی می کند شبکه های گفته
می شود .

 

۵- منظور از سیستم های بسته چیست ؟

در سیستم های بسته ارتباط فیزیکی بین دو ایستگاهی که می خواهند اطلاعات را رد و بدل کنند برقرار نیست بلکه پیام یا بسته ای که باید ارسال شود آدرس مقصد نیز به آن الحاق می شود و ایستگاه پیغام را به نزدیکترین ایستگاه کاری که به آن مرتبط است ارسال می کند .

 

1 پاسخ به شبکه های کامپیوتری
  1. سلام مرسی از وب سایت گیراتون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *