وبینار (کنفرانس تحت وب)، جهت برگزاری سمینارها و همایش‏ها و یا ارائه مطالب از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می‏گیرد. در این نوع سمینار، هر یک از شرکت کنندگان پشت کامپیوتر خود نشسته و از طریق اینترنت با سایر شرکت کنندگان ارتباط برقرار می‏نمایند. این کار توسط نرم افزاری صورت می‏گیرد. این ملاقات‏های آنلاین معمولا به این صورت است که مدرس یا مدیر جلسه امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری و سایرین نیز امکان ارسال پیام‏های متنی را دارا هستند و لذا می توانند سوالات خود را به صورت مکتوب مطرح نمایند.
مزیت هایی مانند عدم نیاز به تجهیزات سخت افزار گران قیمت، IP اختصاصی برای کاربر و پهنای باند بالا باعث شده است که وبینار بصورت جدی در بازار کنفرانس تصویری مطرح و تجهیزات جانبی و برنامه های قدرتمندی از آن معرفی گردد. روش‏های مختلفی برای ایجاد شبکه وبینار وجود دارد. برای برقراری ارتباط، نرم افزار داده ‏ها را بصورت رموز فشرده از طریق اینترنت برای مقصد ارسال می‏کند. این داده ها به‏ گونه‏ ای بهینه تنظیم می‏گردند که سرعت ارتباط بر اساس سرعت اینترنت کاربر تنظیم می‏ شود. بنابراین نیاز به سرعت کمتری نسبت به کنفرانس های سخت افزاری‏ اند.
استفاده از وبینار به دو صورت آن لاین و آف لاین امکان پذیر است. در فرم آن لاین همزمان با ارائه سخنران، مخاطبان از سخنرانی استفاده نموده و می توانند سوالات خود را به صورت کتبی مطرح کنند ولی در فرم آف لاین، مخاطبان از سخنرانی به صورت غیر زنده استفاده نموده و برای آن ها امکان پرسش وجود ندارد.
جهت ارزیابی، پس از برگزاری وبینار ار افراد آزمونی از مطالب ارائه شده گرفته و به پذیرفته شدگان در آزمون گواهی قبولی داده می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *