هدستهای واقعیت مجازی جدیدی مانند Oculus Rift و HTC Vive با هدف جلب توجه و نظر تعداد زیادی از مصرفکنندگان روانه بازار شدهاند. این در حالی است که مشکل همیشگی کمبود محتوای مناسب گویا در حال برطرف شدن است و محتوای واقعیت مجازی به سرعت در حال تولید است. در همین زمان گروههای صنعتی با برگزاری کنفرانسهایی در این زمینه افرادی مانند توسعهدهندگان نرمافزار، سرمایهگذاران و تولیدکنندگان محتوا را کنار هم جمع میکنند تا بتوانند به روند رشد صنعت واقعیت مجازی سرعت بیشتری بدهند. بررسیهای موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این زمینه نشان میدهد صادرات جهانی انواع هدستهای واقعیت مجازی تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۲/ ۸ میلیون دستگاه رسیده که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد سالانه ۱۰۴۷ درصدی را تجربه کرده است. چنین رشد قابل توجهی به حرکت رو به جلوی صنعت واقعیت مجازی کمک میکند. براساس بررسیهای انجام شده توسط موسسه Deloitte، درآمد جهانی بازار هدستهای واقعیت مجازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به یک میلیارد دلار رسیده است.