اسکایپ در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین پیام رسان هاست. اما متاسفانه تا کنون اسکایپ با این همه محبوبیت از رمزنگاری سرتاسری پشتیبانی نمی کرد و نسبت به بسیاری از پیام رسان ها از امنیت پایین تری برخوردار بود.

این در حالیست که اغلب پیام رسان های محبوب این روزها، مانند واتس اپ و تلگرام، از رمزنگاری سرتاسری پشتیبانی می کنند و سعی دارند از این طریق بستری ایمن برای ارتباطات امروزی فراهم کنند. با این حال، خوشبختانه به لطف همکاری اخیر مایکروسافت (صاحب اسکایپ) و سیگنال، این رویه تغییر کرد و امکان رمزنگاری سرتاسری پیام ها در اختیار کاربران اسکایپ نیز قرار گرفت.

حالا به اسکایپ ویژگی تازه ای به نام Private Messages اضافه شده که می توان به کمک آن، پیام ها را رمزنگاری کرد و ارتباط ایمن تری داشت. در این مطلب نیز قرار است به نحوه استفاده از این ویژگی بپردازیم. پس در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

رمزنگاری سرتاسری چیست؟

به زبان ساده رمزنگاری سرتاسری یا End-to-end encryption یک سیستم ارتباطی است که تنها افرادی که باهم در حال مکالمه هستند، می توانند پیام های رد و بدل شده را ببینند. در این روش پیام ها از مبدا تا زمانی که به دست کاربر مقصد برسند، رمزنگاری می شوند.

در این صورت اگر پیام رسانی مکالمات کاربرانش را با این شیوه رمزنگاری کند، دیگر امکان شنود پیام های رد و بدل شده توسط عوامل خارجی، وجود نخواهد داشت. به زبان ساده تر، هیچ شخصی حتی سرویس دهنده های اینترنت یا مخابرات، نمی توانند به کلیدهایی که برای رمزنگاری مکالمه استفاده شده، دسترسی داشته باشند.

 

همین موضوع، کشف و لو رفتن داده های در حال مبادله را غیرممکن می کند. به همین دلیل است که این روزها وجود رمزنگاری سرتاسری روی پیام رسان ها به شدت مهم شده و طبیعتا بهتر است به سراغ اپ هایی برویم که برای برقراری ارتباط از این سیستم استفاده می کنند.

چگونه در اسکایپ مکالمات رمزنگاری شده داشته باشیم؟

بدون تلف کردن وقت به سراغ اصل موضوع می رویم. ابتدا باید برای دریافت جدیدترین به روزرسانی ها در Skype Insiders Program ثبت نام کنید. البته برای دسترسی به این موضوع، اصلا نیازی به انجام کارهای پیچیده نیست. فقط کافیست Skype Preview را دانلود و روی گجت های خود نصب کنید.

پس از دانلود و نصب Skype Preview وارد حساب اسکایپ خود شوید. حال اگر خوب به پنجره اسکایپ نگاه کنید، یک نشان «+» می بینید. فقط کافیست روی آن کلیک کنید تا چند ویژگی مختلف در اختیارتان قرار بگیرد.

یکی از این ویژگی ها «New Private Conversation» است. روی آن کلیک نمایید و سپس به انتخاب شخصی بپردازید که می خواهید با او ارتباط برقرار کنید. با انجام این کار، دعوتنامه شروع مکالمه خصوصی برای آن فرد ارسال می شود. حالا فقط کافیست تا فرد مقابل دعوتنامه شما را بپذیرد تا مکالمه خصوصی تان آغاز شود.

 

البته باید این موضوع اشاره کرد که مکالمه خصوصی اسکایپ با چند محدودیت مختصر هم رو به روست. به عنوان مثال، کاربر تنها می تواند برای هفت روز مکالمه خصوصی خود را با یک فرد مشخص ادامه دهد. از این رو، پس از پایان یافتن مهلت مذکور، کاربر باید برای شروع مکالمه تازه دوباره درخواست ارسال کند.

از طرفی مکالمه خصوصی اسکایپ روی پلتفرم هایی که از طریقشان پیام ارسال می کنید نیز حساس است. به نوعی اگر با موبایل خود در حال مکالمه با شخصی باشید، نمی توانید یک دفعه پشت رایانه شخصی خود بشینید و ادامه صحبت ها را از آنجا ادامه دهید.

چرا که اسکایپ این اجازه را به شما نمی دهد و باید برای هر یک از گجت های خود یک دعوتنامه مجزا ارسال کنید. علاوه بر این، اسکایپ مانع از نمایش پیام های رمزنگاری شده در نوتیفیکیشن ها  می شود که همین موضوع هم می تواند تا اندازه ای امنیت مکالمات را ارتقا بخشد.

 

منبع : https://lifehacker.com/how-to-get-end-to-end-encryption-in-skype-1822028186

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *