به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت‏های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب‏دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی انجام می‌شود. صادق‌زاده معتقد است: «نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در صفحه اصلی سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تایید است به نمایش درمی‏آید. با وجود این نشانه در وب‏سایت، مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنها عمل خواهند کرد و حقوق مصرف‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می‌کنند. خریداران با جست‌وجو در فهرست وب‌سایت‏های موردتایید، از صحت «نماد اعتماد الکترونیکی» به نمایش درآمده در وب‌سایت‌ها اطمینان حاصل می‏کنند.»

 

 

او درباره ویژگی این نشان برای کسب و کارهای آنلاین به بیانیه ماموریت پروژه نماد اعتماد الکترونیکی اشاره می‌کند و می‌گوید: ««با در نظر گرفتن اولویت‌ها و نیازهای ملی، منطبق براستانداردها و تجارب بین‌المللی و با اتکا به دانش فنی و تخصص داخلی، رسالت نماد اعتماد الکترونیکی، ساماندهی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی فعالیت کسب و کارهای الکترونیکی، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در فضای مجازی در راستای ‌اعتمادسازی و گسترش تجارت الکترونیکی است.» صادق‌زاده با اشاره به اینکه در حال‌حاضر بیش از ۲۶۶۰۰ کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی فعال وجود دارد، می‌افزاید: «نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی در چارچوب قانون و در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از تخلف‌ها به‌صورت دوره‏ای و روی کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام می‌شود. بر اساس نتایج ارزیابی و نظارت، مطابق با ساز و کارهای تعیین شده در کمیته نام‌برده با متخلفان برخورد می‏شود و در شرایط خاص ممکن است نماد آنها تعلیق شود.» تشکیل یک اتحادیه سراسری برای کسب‌وکارهای آنلاین به‌خوبی می‌تواند نشانه‌های تاثیرگذاری این بخش را بر دیگر بازارهای کشور نشان دهد چراکه رقابت پدیده‌ای به نام بازار آنلاین در کشوری که میزان فعالیت کسب و کارهای سنتی آن همچنان در مقایسه با کسب و کارهای آنلاین از درصد قابل‌توجهی برخوردار است، نشانه‌ای از رشد و بزرگ‌تر شدن روزافزون این بازار دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *