موزیلا امکان جدیدی فراهم کرده است که از طریق آن می‌توانید به‌صورت ایمن، به ارسال فایل‌های حجیم بپردازید.

 

با وجود اینکه فناوری‌هایی نظیر پردازش ابری به‌شدت فراگیر شده‌اند، ارسال فایل‌های حجیم از طریق اینترنت، همچنان می‌تواند برای برخی یک معضل محسوب شود. ارسال فایل‌های با حجم بیش از ۱ گیگابایت از طریق ایمیل به‌سختی ممکن است و  سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری نظیر دراپ‌باکس و گوگل درایو نیز دچار محدودیت‌هایی هستند و در صورت استفاده از آن‌ها، باید با برخی شرایط نظیر احتمال دسترسی اشخاص ثالث به فایل‌های خود موافقت کنید.

فایرفاکس سند (Firefox Send) آخرین تلاش موزیلا برای حل این مشکل از طریق انتقال یک‌باره‌ی فایل‌های حجیم است. کافی است فایل‌های خود را تا حجم ۲ گیگابایت و با استفاده از رابط کاربری مبتنی بر وب در فایرفاکس یا کروم، به سرورهای موزیلا منتقل کنید. در این حالت فایل شما رمزنگاری و آپلود می‌شود و یک لینک یک‌بارمصرف برای اشتراک‌گذاری آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. سپس می‌توانید لینک خود را برای گیرنده‌ی فایل ارسال کنید. زمانی که دانلود فایل به اتمام برسد، فایل مربوط از سرورهای موزیلا حذف خواهد شد و قابل دانلود برای شخص دیگری نخواهد بود. این ویژگی همانند کارکرد اپلیکیشن اسنپ‌چت، اما با هدف اشتراک‌گذاری فایل است.

این امکان جدید فایرفاکس فعلا در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد و همان‌طور که تست‌ها نشان می‌دهند، کارکرد آن تا حدودی با اختلال مواجه است. برای مثال آپلود فایل ممکن است زمان زیادی ببرد یا به‌طور کامل آپلود نشود. با این حال، این امکان یک ایده‌ی جالب محسوب می‌شود.

آپلود و ارسال فایل با فایرفاکس سند

ارسال فایل با استفاده از فایرفاکس سند ساده است؛ کافی است مرورگر فایرفاکس یا کروم را باز کنید و مطمئن شوید که از آخرین نسخه آن‌ها استفاده می‌کنید. سپس به آدرس send.firefox.com مراجعه کنید.

 

 

می‌توانید با کلیک روی جعبه‌ی آبی یا از طریق درگ و دراپ، فایل خود را انتخاب کنید.

 

 

در این مرحله، فایرفاکس پیش از آپلود و ارسال فایل روی سرور، آن را تأیید و رمزنگاری می‌کند.

 

تأیید و رمزنگاری فایل، بسته به پردازنده‌ی شما، ممکن است تا حدودی زمان‌بر باشد و برای آپلود فایل نیز بسته به سرعت اتصال اینترنت و حجم فایل، اندکی باید منتظر بمانید. پس از اتمام این مرحله، لینک دانلود بلافاصله در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

اکنون می‌توانید این لینک را در اختیار هر کس که مایل بودید بگذارید. فقط باید توجه داشته باشید که دانلود آن تنها برای یک بار امکان‌پذیر است؛ در نتیجه آن را در اختیار افراد مختلف قرار ندهید.

 

عملیات دانلود با فایرفاکس به‌خوبی انجام می‌گیرد؛ اما می‌توانید فایل خود را با مرورگر کروم نیز دانلود کنید.

 

به‌محض اینکه دانلود فایل به پایان برسد، امکان دانلود مجدد آن وجود ندارد. فایرفاکس همان‌طور که فایل شما را از روی سرورهای موزیلا پاک می‌کند، از ایمن بودن آن نیز مطمئن می‌شود.

منبع : https://www.howtogeek.com/321002/how-to-securely-send-large-files-to-anyone-with-firefox-send/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *