استقرار CDN تلگرام در ایران


شبکه‌های تحویل محتوا CDN تلگرام به ایران منتقل می‌شوند. اما این موضوع چه معنایی دارد؟


ساعاتی پیش پاول دوروف اعلام کرد که سرورهای CDN یا توزیع و تحویل محتوای تلگرام به ایران و برخی از کشورهای خاورمیانه منتقل شد. این موضوع برای سوپرگروه‌ها و کانال‌ها با حجم گسترده‌ی محتوا، بسیار مثبت خواهد بود و کاربران با سرعت بیشتری به این داده‌ها دسترسی خواهند داشت.

پیش از این دوروف اعلام کرده بود که سرورهای تلگرام تنها در کشورهایی با شرایط خاص قرار خواهند گرفت و مناطقی با شرایط خاص کنترلی مانند ایران، ترکیه، عربستان سعودی، چین، هند و اندونزی می‌توانند از CDN‌های تلگرام برای افزایش تجربه کاربری استفاده کنند.

مدیرعامل و بنیانگذار تلگرام بلافاصله پس از اعلام خبر انتقال CDN به ایران اعلام کرد در صورتی که مقامات رسمی اقدام به پاک کردن محتوای خاص و سانسور آن کنند، کاربران می‌توانند به نسخه‌ی اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب امکان سانسور وجود نخواهد داشت.

دورف در پاسخ کاربران به علت استفاده از CDN گفت:

ما از نسخه‌ی ۴.۲ تلگرام برای کانال‌هایی با بیش از ۱۰۰ هزار عضو از CDN‌ استفاده می‌‌کنیم. همچنین از نقاط ذخیره‌سازی CDN را در مناطقی که تلگرام ترافیک زیادی دارد نیز بهره می‌بریم. اما بنا بر دلایلی سرور‌های خود را به کشورهایی که سابقه‌ی سانسور اینترنتی دارند منتقل نخواهیم کرد.  CDNها تنها داده‌های رمز‌نگاری شده را دریافت می‌کنند و آن‌ها را به سایر کاربران تحویل می‌دهند. این سرورها توانایی رمزگشایی داده‌ها را ندارند و صرفا جهت افزایش سرعت و کیفیت تجربه‌ی کاربری استفاده می‌شوند.

بنیانگذار تلگرام در ادامه و در پاسخ به میزان امنیت CDN‌ها و داده‌های کاربران گفت:

CDN‌ها توانایی رمزگشایی محتوا را ندارند. بدین ترتیب امکان پاک کردن یا سانسور بخشی از داده‌ها در دسترس نیست. در صورتی که بخشی از داده‌ها از CDN‌ها پاک شود کاربران آن‌ها را از سرور‌های اصلی تلگرام دریافت می‌کنند و بدین ترتیب امنیت محتوا در هر صورتی حفظ خواهد شد. با توجه به رمزگذاری شدن داده‌ها نیز امکان جایگزینی آن‌ها در CDN‌ها وجود ندارد.

دوروف در پاسخ به علت انتقال CDN به مناطق مختلف و ارتباط آن با فشار دولت‌های منطقه گفت:

ما وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها در این مورد نشده‌ایم و CDNها بخشی از هیچ معامله‌ای نیستند. این به دلیل غیر منطقی بودن قوانین محلی نیست. تنها هدف استفاده از CDNها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد.

CDNها و نقاط آن به تلگرام تعلق نداشته و همه ریسک آن به گردن شرکت ثالثی که نقاط ذخیره سازی CDN در سراسر دنیا را برای ما تامین می‌کند خواهد بود. ما هیچ سرمایه‌گذاری‌ای روی این CDNها انجام نمی‌دهیم و تنها بابت ترافیک مصرفی برای انتقال موارد ذخیره شده از خوشهٔ کامپیوترهای اصلی خودمان به کاربر نهایی، هزینه پرداخت می‌کنیم. در نتیجه، اگر کشوری تصمیم به دستکاری CDN در منطقه خودش بگیرد، به چیزی جز پایین آوردن کیفیت اتصال شهروندان خودشان دست نمی‌یابد – و تلگرام هیچ چیز با ارزشی را از دست نخواهد داد.

 

منبع : https://core.telegram.org/cdn/faq_ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *