چگونه تمام حساب های کاربری شبکه های اجتماعی خود را پاک کنیم


حذف اکانت در شبکه‌های اجتماعی همانند ساخت آن، راه و روش خاص خود را دارد. در این مقاله روش حذف اکانت در شبکه‌های اجتماعی را آموزش می‌دهیم.


دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید حساب‌های کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی حذف کنید؛ شاید دلتان برای روزهایی که هویت شما در اینترنت ناشناس بوده تنگ شده است یا شاید نگران سیاست‌های مربوط به حریم شخصی هستید یا اینکه دیگر تمایلی به حضور در شبکه‌های اجتماعی ندارید.

دلیل این کار هرچه باشد، چندین راه برای حذف حساب‌های کاربری و سوابق فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. برای انجام این کار به روش‌های خاص مثل روش فیسبوک محدود نیستید. در حقیقت سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای حذف حساب‌های کاربری اجتماعی خود استفاده کنید.

در این‌ مقاله قصد داریم روش‌های مرسوم و نیز ابزارهای جدیدی که برای حذف اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی در دسترس قرار دارند به شما معرفی کنیم.

حذف حساب‌های کاربری از طریق پلتفرم

همه‌ی شبکه‌های اجتماعی بزرگ امکان حذف یا غیر فعال کردن حساب کاربری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. البته آسان بودن این روش‌ها به سایت‌ها بستگی دارد و شاید انجام این فرآیند در برخی سرویس‌ها آسان‌تر از سایت‌های دیگر باشد.

در وب‌سایت BackgroundChecks.org یک بخش کلی وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید درجه‌ی سخت بودن روش حذف حساب‌ کاربری در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های مختلف را مشاهده کنید. در بخش JustDeleteMe در وب‌سایت مورد اشاره، اطلاعاتی در مورد روش‌ حذف اکانت‌ وب‌سایت‌های اجتماعی از طریق کانال‌های رسمی ارائه‌ شده است؛ این بخش همچنین میزان آسان بودن روش حذف حساب‌ کاربری در هر سرویس را نشان می‌دهد. در ادامه روش‌های رسمی ارائه‌شده توسط شبکه‌های اجتماعی بزرگ را برای حذف حساب‌های کاربری، با هم مرور می‌کنیم.

فیسبوک

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای نظارت بر هر محتوایی که به اشتراک گذاشته‌اید بسیار مناسب هستند. در این مورد خاص فیسبوک تمام مواردی را که پست کرده‌اید، ثبت و نگه‌داری می‌کند. خوشبختانه این سرویس در این زمینه، دو راه پیش روی شما قرار داده است: غیر فعال یا حذف کردن حساب کاربری.

حذف اکانت فیسبوک

همانطور که از نام این روش‌ها پیدا است، اولین گزینه یعنی غیر فعال کردن، از نظر فنی به معنای حذف کردن حساب کاربری نیست. در واقع با غیر فعال کردن حساب کاربری فیسبوک خود می‌توانید بعدا اطلاعات ثبت‌شده در پروفایلتان را بازیابی کنید؛ زیرا در این حالت داده‌های مربوط به شما همچنان توسط فیسبوک نگه‌داری خواهند شد.

غیر‌فعال کردن حساب کاربری باعث غیر فعال شدن پروفایل شما می‌شود و در این شرایط، نام و تصاویر و تمامی پست‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید از فیسبوک حذف خواهند شد. پس از غیر فعال کردن اکانت فیسبوک، سایر کاربران نمی‌توانند با جستجوی نام شما به پروفایلتان دسترسی پیدا کنند. البته باید توجه داشته باشید که در این حالت نام شما در پست‌های سایر کاربران همچنان باقی خواهد ماند و علاوه بر این، پیام‌هایی که برای دیگران ارسال کرده‌اید نیز احتمالاً همچنان توسط دریافت‌کنندگان این پیام‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

اما گزینه‌ی دومی که فیسبوک در اختیار شما قرار می‌دهد، حذف کامل حساب کاربری است. بنا به اعلام فیس‌بوک با انجام این کار تمامی اطلاعات شما به‌طور کامل حذف خواهد شد و امکان بازیابی آن‌ها وجود نخواهد داشت. برای حذف کامل حساب کاربری در فیسبوک باید این درخواست را از طریق سایت راهنمای این شبکه‌ی اجتماعی ثبت کنید.

حذف فیسبوک

فرآیند حذف داده‌های مربوط به حساب کاربری فیس بوک ۹۰ روز به طول می‌انجامد. با حذف کامل حساب کاربری، تمامی اطلاعاتی که با غیر فعال کردن اکانت فیسبوک حذف می‌شوند، از این شبکه‌ی اجتماعی پاک خواهد شد؛ با این تفاوت که این‌بار بازیابی داده‌ها امکان‌پذیر نیست. فیسبوک به این مورد اشاره کرده است که با حذف اکانت خود، درست همانند زمانی که حساب کاربری‌تان را غیر فعال می‌کنید، برخی از اطلاعات مربوط به شما مثل پیام‌های ارسالی، در پروفایل سایر کاربران باقی خواهد ماند.

توییتر

‌فرآیند حذف حساب کاربری در شبکه‌ی اجتماعی توییتر نسبت به فیسبوک آسان‌تر و قطعاً سریع‌تر است. بدین منظور کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات حساب کاربری خود در توییتر، نسبت به حذف اکانت اقدام کنند.

هنگامی که درخواست حذف اکانت توییتر خود را ثبت کنید، این شبکه اجتماعی برای انجام این اقدام یک تأییدیه‌ی نهایی درخواست خواهد کرد و همچنین اطلاعات مختصری در مورد این فرآیند به شما ارائه خواهد کرد.

حذف توییتر

بر اساس اعلام توییتر، پس از اقدام به حذف اکانت، داده‌های شما فقط تا ۳۰ روز نگه‌داری خواهند شد. طی این بازه‌ی زمانی کاربران قادر خواهند بود حساب کاربری خود را بازیابی کنند؛ اقدامی که توسط بسیاری از افراد مشهور به دفعات انجام شده است. پس از طی شدن دوره‌ی زمانی ۳۰ روزه، اطلاعات حساب کاربری شما به‌طور کامل و غیر قابل بازگشت از توییتر حذف خواهد شد.

اینستاگرام

اینستاگرام نیز همانند فیسبوک امکان غیر فعال کردن یا حذف کامل حساب کاربری را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با مراجعه به بخش ویرایش پروفایل در منوی تنظیمات اینستاگرام، می‌توانید حساب کاربری خود را غیر فعال کنید. اما به‌منظور حذف کامل حساب کاربری اینستاگرام، باید به صفحه‌ی مخصوص حذف اکانت این شبکه مراجعه کنید.

در ادامه بخشی از توضیحات اینستاگرام را در این رابطه مرور می‌کنیم:

پس از حذف کامل حساب کاربری اینستاگرام، شما نمی‌توانید با نام کاربری قدیمی خود مجددا در این شبکه‌ی اجتماعی ثبت نام کنید؛ نام کاربری حذف‌شده را به حساب کاربری جدید خود اضافه کنید یا اکانت‌های حذف‌شده را مجددا فعال کنید.

اینستاگرام در بخش قوانین سرویس‌دهی خود به این مورد اشاره کرده است که امکان دارد برخی از پست‌های اشتراک گذاشته‌شده توسط سایر کاربران حتی پس از حذف حساب کاربری همچنان باقی بمانند.

اسنپ‌چت

سیاست‌های حذف حساب کاربری در اسنپ‌چت به توییتر شباهت دارد. با حذف اکانت خود در این شبکه اجتماعی، اطلاعات مربوط به شما تا ۳۰ روز دیگر باقی خواهد ماند و در این مدت می‌توانید حساب کاربری خود را بازیابی کنید. همچنین باید اشاره کنیم که مراحل انجام این کار در اسنپ‌چت بسیار آسان است.

حذف اسنپ چت

پس از ثبت درخواست حذف اکانت در اسنپ‌چت، این سرویس شما را به صفحه‌ی وب مربوط به حذف حساب کاربریانتقال خواهد داد، و در این صفحه می‌توانید با تایپ نام کاربری و رمز عبور خود، فرآیند حذف اکانت را تکمیل کنید.

برخی از کاربران اسنپ‌چت، محتوای دریافتی از جانب دیگران را با استفاده از اسکرین‌شات در دستگاه خود ثبت می‌کنند و باید اشاره کنیم که با حذف حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی نامبرده، این نوع داده‌ها پاک نخواهد شد. البته حذف اکانت باعث خواهد شد سایر کاربران نتوانند با شما ارتباط برقرار کنند یا برایتان فایل ارسال کنند و در این حالت پروفایل شما نیز حذف خواهد شد.

گوگل پلاس

اگرچه گوگل پلاس هم اکنون محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان محسوب نمی‌شود؛ اما افراد زیادی در این سرویس ثبت نام کرده‌اند. برای حذف حساب کاربری در این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانید به بخش تنظیمات اکانت خود مراجعه کنید.

البته به دلیل یکپارچه بودن گوگل پلاس با بسیاری دیگر از سرویس‌های کمپانی گوگل، همه‌ی داده‌های شما پس از حذف حساب کاربری در این سرویس پاک نخواهد شد؛ در واقع به‌منظور حذف کامل اکانت خود باید به‌صورت جداگانه به هر یک از این سرویس‌ها مراجعه و حساب کاربری مخصوص هر کدام را حذف کنید. به‌عنوان مثال با حذف اکانت گوگل پلاس، تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده توسط شما حذف نخواهد شد و برای انجام این‌کار باید به سرویس پیکاسا مراجعه کنید.

حذف گوگل پلاس

علاوه بر این اطلاعات دیگری مثل دیدگا‌ه‌های محلی، پس از حذف حساب کاربری گوگل پلاس همچنان باقی خواهند ماند. در نتیجه باید گفت در اینجا حذف کامل حساب کاربری گوگل پلاس واقعا یک گزینه‌ محسوب نمی‌شود. در هرحال با انجام این کار پروفایل عمومی و پست‌های شما مخفی خواهند شد.

حذف کامل حساب کاربری در وب سایت‌های گوگل بسیار پیچیده‌تر از سایر سایت‌های اجتماعی است. در حقیقت باید گفت به‌عنوان مثال حذف حساب کاربری پیکاسا فقط با حذف کامل حساب کاربری گوگل امکان‌پذیر است و مسلما حساب کاربری گوگل، شامل سرویس‌های دیگری چون جیمیل نیز می‌شود. بر اساس اعلام وب‌سایت‌هایی مثل JustDeleteMe، درجه‌ی سختی فرآیند حذف حساب کاربری گوگل پلاس و پیکاسا، نسبت به سرویس‌های اجتناعی دیگر بیشتر است.

وب‌سایت‌هایی برای حذف حساب‌های کاربری شما

در حال حاضر وب‌سایت‌های وجود دارند که امکان پاک‌سازی و حتی حذف کامل حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. Deseat.me یکی از این نوع وب‌سایت‌ها است. این سرویس با استفاده از حساب کاربری گوگل یا اوت‌لوک، لیستی از حساب‌های کاربری اجتماعی و آنلاین شما را ارائه خواهد داد. این وب‌سایت گزینه‌هایی برای حذف حساب کاربری افراد در سرویس‌های اجتماعی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

یکی از جنبه‌های بسیار مثبت این سایت، گستردگی سرویس‌هایی است که پوشش می‌دهد. وب‌سایت مورد اشاره اکانت‌های متصل به ایمیلتان که شاید آن‌ها را فراموش کرده‌اید خواهد یافت. این وب‌سایت به شما اجازه می‌دهد اکانت‌های یادشده را حذف یا اشتراک‌های خود را لغو کنید.

سایت حذف اکانت های اجتماعی

Deseat.me از نظر حریم شخصی به اطلاعات ورود به حساب‌های کاربری شما دسترسی نخواهد داشت. علاوه بر این سرویس یادشده روی دستگاه شما اجرا خواهد شد، نه روی سرورهای خود سایت.

در توضیحات این سایت آمده است:

حریم شخصی و امنیت اطلاعات برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت این مورد از ابتدا یکی از تمرکزهای اصلی ما بوده است؛ به همین دلیل ما سرویس خود را روی رایانه‌ی شما اجرا می‌کنیم و بنابراین آنچه شما به ما اعلام می‌کنید فقط وضعیت حساب‌های کاربری‌تان است. همچنین به دلیل این‌که ما از پروتکل OAuth 2.0 استفاده می‌کنیم، عملا به هیچ‌یک از اطلاعات مربوط به ورود به حساب کاربری شما در سرویس‌های مختلف دسترسی نخواهیم داشت.

در این وب‌سایت کاربر می‌تواند با استفاده از فیلتر در نظر گرفته‌شده انتخاب کند که حساب کاربری وی در کدام یک از سرویس‌ها حذف شود.

سایت حذف اکانت شبکه های اجتماعی

اشکال چنین سرویس بزرگی این است که اگر فقط قصد حذف یک مورد از حساب‌های کاربری خود را داشته باشید، باید سرویس مورد نظرتان را از بین تعداد زیادی از سرویس‌های اجتماعی تحت پوشش این وب‌سایت پیدا کنید.

سایت‌های دیگری مثل JustDeleteMe و AccountKiller.com لینک‌هایی برای حذف حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند. متأسفانه این وب‌سایت‌ها نام سرویس‌هایی که شما در آن‌ها حساب کاربری دارید ارائه نمی‌دهند؛ این در حال است که چنین لیستی برای بسیاری از کاربران یکسان است. بدین ترتیب در این دو سایت باید خودتان لینک‌های مربوط به هر سرویس را پیدا کنید.

در هر حال این‌گونه سایت‌ها ابزار مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد روش حذف حساب کاربری در پلتفرم‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. می‌توانید در این سایت‌ها روش حذف اکانت در سرویس‌های نه چندان مشهور را نیز پیدا کنید.

اپلیکیشن‌هایی برای حذف حساب‌های کاربری

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، هنوز به‌طور کامل به روند حذف حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی ملحق نشده‌اند. تعدادی اپلیکیشن در این زمینه وجود دارد که عملیات حذف اکانت را خود انجام نمی‌دهند، فقط کاربر را به صفحات مرتبط برای انجام این کار در پلتفرم‌های اجتماعی منتقل می‌کند.

این اپلیکیشن‌ها معمولاً کاربران را به صفحات وب مربوط به حذف حساب‌های کاربری منتقل می‌کنند. در برخی از موارد نیز کاربر به اپلیکیشن رسمی شبکه‌ی اجتماعی مورد نظر هدایت خواهد شد.

در هر حال اپلیکیشن‌های دیگری نیز وجود دارند که هرکدام راه‌کاری در این زمینه ارائه می‌دهند. بیشتر این نوع اپ‌ها به‌منظور حذف پست‌ها از شبکه‌های اجتماعی توسعه داده شده‌اند و در واقع عملیات حذف کامل اکانت را انجام نمی‌دهند.

Instant Cleaner نام اپلیکیشنی است که به‌طور خاص برای شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام توسعه داده شده است. این اپلیکیشن علاوه بر حذف حساب کاربری می‌تواند پست‌های مورد نظر شما را نیز پاک کند‌.

در سال ۲۰۱۵ اپلیکیشنی به‌نام Clear توانست تا حدودی نظرات افراد را به خود جلب کند. این اپ شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کرد تا محتوای نامناسب را از آن حذف کند. این اپلیکیشن توسط توسعه‌دهنده‌ای ساخته شد که چند سال پیش شغل خود را به دلیل ارسال چند توییت از دست داده‌ بود. وب‌سایت این اپ همچنان فعال است؛ ولی این سایت فعلا در حالت آزمایشی قرار دارد. در هرحال تغییر جدیدی در این وب‌سایت دیده نمی‌شود و لینک اپلیکیشن آی‌اواس این سرویس نیز کار نمی‌کند و به همین دلیل احتمالا فعالیت سرویس یادشده متوقف شده است.

البته امیدهایی در این زمینه وجود دارد. هم‌اکنون تعدادی اپلیکیشن با کارکرد مشابه برای حذف پست‌های ارسال‌شده در توییتر در دسترس قرار دارند. عملکرد کلی Xpire به اپلیکیشن Clear شباهت دارد اما تمرکز اصلی این اپ بر شبکه‌ی اجتماعی توییتر است. به دلیل محدودیت‌های API توییتر، این اپلیکیشن فقط ۳۲۰۰ توییت اخیر کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. Xpire می‌تواند پست‌های اضافه‌ی توییتر شما را پاک کند. از دیگر قابلیت‌های جالب این اپ می‌توان به ارائه‌ی درجه‌ی ریسکی بودن محتوای ارسال‌شده در پروفایل توییتر اشاره کرد.

آیا حذف برخی از پروفایل‌ها ناممکن است؟

بر اساس اعلام JustDeleteMe، امکان حذف برخی از پروفایل‌ها وجود ندارد؛ اما خبر خوب این‌که اکثر شبکه‌های اجتماعی بزرگ امکان حذف حساب کاربری را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

حذف اکانت شبکه های اجتماعی

درهرحال بد نیست به تعدادی از سرویس‌هایی که امکان حذف اکانت را ارائه نمی‌دهند اشاره کنیم. از جمله این سرویس‌های می‌توان نتفلیکس، Roblox، ویکیپدیا، وردپرس، شبکه‌ی پلی‌استیشن و پینترست اشاره کرد. البته بسیاری از این سرویس‌ها امکان غیر فعال کردن حساب کاربری را ارائه می‌دهند؛ ولی همانطور که گفته شد، حذف اکانت از آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

به‌عنوان مثال، نتفلکیس پس از غیر فعال کردن حساب کابری، اطلاعات افراد را نگه‌ می‌دارد؛ بدین ترتیب کاربران می‌توانند بعدا در صورت تمایل به تمدید اشتراک، به داده‌های قبلی خود دسترسی داشته باشند. البته سرویس‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن و استیم، حتی امکان غیر فعال کردن حساب کاربری را نیز ارائه نمی‌دهند. JustDeleteMe پیشنهاد می‌کند که در این شرایط می‌توانید اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود را در این سرویس‌ها تغییر دهید تا هویت واقعی‌تان مشخص نباشد.

خداحافظی با شبکه‌های اجتماعی

همانطور که گفتیم اکنون روش‌های مختلفی وجود دارد که بهره گرفتن از آن‌ها می‌توانید سوابق و پروفایل حساب‌های کاربری اجتماعی خود را حذف کنید.

کاربران می‌توانند حتی گام را فراتر بگذارند و تمام فعالیت‌های آنلاین خود را با استفاده از ابزارهای موجود پاک کنند. در هرحال دلیل این‌ کار هرچه باشد، در زمان حاضر می‌توانید با روشی راحت‌تر نسبت به حذف فعالیت‌های خود در سرویس‌های اجتماعی اقدام کنید.

منبع : http://www.makeuseof.com/tag/delete-social-media/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *