در یک آزمایش فانتزی بسیار جالب و تخیلی، دانشمندان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی، افراد پشت دیوار را مشاهده و شناسایی کنند.
با هوش مصنوعی می‌توانید پشت دیوارها را ببینید!
با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان پشت دیوارها را نیز مشاهده کرد.
به نظر می‌رسد هوش مصنوعی بی‌وقفه در حال درنوردیدن مسیر توسعه و تکامل است، و چیزهایی که تا همین اواخر فقط در فیلم‌های علمی تخیلی می‌توان از آنها سراغ گرفت، اکنون جامه عمل به تن کرده است.
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از رایورز به نقل از وب‌سایت مؤسسه فناوری ماساچوست، محققان MIT توانسته‌اند یک نوع سیستم رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کنند که قادر است امکان دیدن اشیاء و افراد پشت دیوار را برای رایانه فراهم کند.
این سامانه که RF-Pose نام دارد، تحت مدیریت پروفسور دینا خطابی (Dina Katabi) دانشمند سرشناس آمریکایی در حال توسعه است.
در این شیوه، محققان از یک شبکه عصبی برای تجزیه و تحلیل سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند که قادر است حرکت افرادی را که پشت دیوار هستند ردگیری کرده و با مدل‌سازی از بدن آنها، تصاویری ساده تولید نماید.

از RF-Pose می‌توان برای مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های بدنی همچون پارکینسون، یا ام‌اس و دیستروفی ماهیچه‌ای استفاده کرد.
بنا به گفته دینا خطیبی، یک مزیت کلیدی این روش آن است که بیماران مجبور نیستند سنسورهای خاصی به تن کنند یا فکر شارژ کردن این دیوایس‌ها برای آنها دلمشغولی پدید آورد.
همچنین از این فناوری می‌توان برای ماموریت‌های جست‌وجو و نجات، بازی‌های ویدئویی، آموزش و مراقبت از سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند استفاده نمود.
به گفته کارشناسان، درستی این سیستم ۸۳ درصد است، یعنی می‌تواند از ۱۰۰ نفری که پشت دیوار هستند، ۸۳ نفر را به درستی تشخیص دهد و شناسایی کند.
یکی از موضوعات مهمی که در این خصوص به ذهن می‌رسد بحث حریم خصوصی افراد است.
شاید فردی که در پشت دیوار قدم می‌زند، هیچ تمایلی نداشته باشد که شما از آن طرف دیوار شکل و شمایل او را ببینید.
با اینحال دست‌اندرکاران این پروژه می‌گویند تمام داده‌های سیستم به صورت ناشناس و رمزنگاری شده جمع‌آوری می‌گردد تا از حریم خصوصی کاربران محافظت شود.
همچنین آنها تصمیم دارند در استفاده‌های واقعی از این سامانه در آینده، از یک مکانیسم خاص برای جلب رضایت افراد استفاده کنند.
ژائو مینگمین (Mingmin Zhao) یکی دیگر از کارشناسان فعال در این پروژه می‌گوید: با استفاده از ترکیب داده‌های بصری و هوش مصنوعی برای دیدن آن سوی دیوار، ما می‌توانیم به درک بهتری از صحنه دست پیدا کنیم و محیط‌های خود را هوشمندتر سازیم، تا زندگی سالم‌تر و ایمن‌تری داشته باشیم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *