بازیابی اطلاعات پاک شده

بازیابی اطلاعات پاک شده : این موضوع برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که شما فایلی را پاک کرده و سپس متوجه شدید که نیاز به برگشت آن دارید . این مطلب شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه آن فایل را دوباره دریافت کنید .

باید خاطر نشان کرد که با برنامه ای به نام Recuva میتوان فایل های پاک شده را بازگرداند ولی در این پست به بررسی عمیق تر این موضوع خواهیم پرداخت و تمام مواردی را که شما جهت بازیابی موفقیت آمیز به آنها نیاز دارید را پوشش خواهیم داد.

  • آیا واقعا پاک شده است؟

اگر مطمئن نیستید که فایل را برای همیشه حذف کرده اید ، ابتدا از آن مطمئن شوید . در سیستم عامل ویندوز، شما می توانید Recycle bin را باز کرده و به دنبال فایل مورد نظر بگردید. شما می توانید برای جستجو در فایل های موجود در Recycle bin ، از کادر جستجو که در قسمت راست بالای صفحه واقع است استفاده کنید و یا می توانید در پنجره ، راست کلیک کرده و با انتخاب Sort by ، تاریخ را انتخاب کنید تا فایل های حذف شده ی اخیر را در بالای لیست فایل ها نمایش دهد.

قابل ذکر است که برنامه هایی مانند CCleaner ، فایل های حذف شده را از Recycle Bin هم پاک می کنند . بنابراین CCleaner و برنامه های مشابه که به صورت اتوماتیک کار می کنند ، باعث می شوند تا نتوان از Recycle Bin ، فایل ها را بازگردانی کرد .

اگر از فایل هایتان در سرویس ذخیره ی ابری (cloud storage  ) مانند Dropbox ، Google Drive یا sky Drive ذخیره شده است ، به اکانت خود در این سرویس ها مراجعه کرده و قسمت trash را چک نمایید .

بازیابی اطلاعات پاک شده

بازیابی اطلاعات پاک شده

اگر هنوز هم اطمینان ندارید که فایل را حذف کرده اید ، نام آن را در قسمت search ویندوز تایپ کرده و به دنبال آن بگردید ، امکان دارد که فایل مورد نظر ، حذف نشده باشد و به جای دیگری در سیستم تان انتقال پیدا کرده باشد .

  • Backup ( فایل پشتیبانی ) خود را بررسی کنید .

شما باید به طور منظم از فایل های مهم خود پشتیبان گیری کنید تا اطلاعات حساس شما هرگز ناپدید نشوند . اگر Backup دارید ، وقت آن است که به دنبال کپی فایل خود در آن بگردید .

ویندوز دارای ابزارهای داخلی پشتیبان گیری می باشد که می توانند به شما کمک کنند . ابزار Previous versions ویندوز ۷ ، به طور خودکار از فایل های شما پشتیبان تهیه می کند ، حتی اگر قبلا آن را تنظیم نکرده باشید .

برای بررسی این گزینه ، به فولدری که فایل حذف شده تان در آن قرار داشت بروید ، راست کلیک کرده و previous versions را انتخاب کنید ، شما backupهایی را ایجاد شده است خواهید دید و با باز کردن آنها ، می توان فولدرها را جستجو کرد – احتمالا بتوانید در این فولدرها ، فایل حذف شده تان را بیابید .

بازیابی اطلاعات پاک شده

بازیابی اطلاعات پاک شده

ویژگی File History در ویندوز ۸ ، به طور پیش فرض فعال نمی باشد ، بنابراین اگر هیچ وقت آن را به طور دستی فعال نکرده بودید ، اصلا خوش شانس نیستید ! اگر این ویژگی را فعال کرده باشید ، فولدری نمایش داده می شود که با کلیک روی دکمه ی History می توانید فایل های ذخیره شده در آن را مشاهده نمایید .

بازیابی اطلاعات پاک شده

بازیابی اطلاعات پاک شده

  • هارد دیسک مغناطیسی

اگر هنوز هم نتوانستید فایل حذف شده تان را بازیابی کنید ، تنها راهی که می توانید این کار را انجام دهید ، استفاده از نرم افزارهای بازگردانی می باشد . در حالی که در برخی کامپیوترها این کار امکان پذیر نمی باشد .

هارد دیسک های مغناطیسی قدیمی به طور متفاوت کار می کنند . هنگامی که شما در هارد دیسک های مغناطیسی فایلی را حذف می کنید ، اطلاعات آن ، به طور سریع از دیسک پاک نخواهد شد و تنها نشانگر آن فایل حذف می گردد . بنابراین ، اگر فایلی روی آن ریخته نشود ، می توان آن را بازیابی کرد .

  • امن ترین راه جهت بازیابی فایل حذف شده

اگر فایلی را از روی هارد دیسک مغناطیسی حذف کرده اید و هنوز هم از آن کامپیوتر استفاده می کنید ، امن ترین راه این است که کامپیوتر خود را سریع خاموش کنید . حتی اگر نرم افزاری را جهت بازیابی فایل هایتان نصب کنید ، احتمال دارد که نرم افزار روی فایل مورد نظرتان ریخته شود و دیگر نتوان آن را بازگرداند .

با خاموش کردن کامپیوتر ، شما باید کامپیوتر خود را با CD و یا USB بازگردانی فایل ، بوت کنید و یا هارد دیسک آن را به طور کامل از کامپیوتر جدا کرده و در یک کامپیوتر دیگر به عنوان یک درایو ثانویه استفاده کنید . حال با استفاده از نرم افزارهای بازیابی ، هارد دیسک خود را جستجو کنید ، اگر فایل را اخیرا پاک کرده اید ، شانس بازگرداندن آن بیشتر از آن است که مثلا آن را دو هفته قبل پاک کرده باشید .

در عکس زیر ، بازگردانی فایل با استفاده از Ubuntu صورت گرفته است .

 بازیابی اطلاعات پاک شده
بازیابی اطلاعات پاک شده
  • سریع ترین راه ، پرخطرترین راه برای بازیابی فایل های حذف شده می باشد !

اگر می خواهید فایل حذف شده را برگردانید ولی فایل مورد خیلی مهم نباشد و شما نخواهید تلاش مضاعفی را انجام دهید ، شما می توانید از راهی سریع تر و در عین حال پرمخاطره تر استفاده نمایید .

برنامه ای مانند Recuva را نصب کنید و به آن برنامه اجازه دهید تا هارد دیسکتان را برای فایل پاک شده ، جستجو کند . این کار ریسک پذیر است زیرا شامل نصب روی هارد دیسک می شود . پس این احتمال وجود دارد که این برنامه و یا برنامه هایی که در پیش زمینه نصب می شوند ، روی فایل پاک شده قرار بگیرند .

  • بازگردانی حرفه ای اطلاعات

اگر اطلاعات حذف شده ، بسیار مهم و حیاتی بوده و شما هیچگونه پشتیبان از آن نداشته باشید و نتوانید آن را با راههای گفته شده بازیابی کنید ، در این صورت باید به یک سرویس بازگردانی حرفه ای اطلاعات مراجعه کنید . ابتدا کامپیوتر را خاموش کنید ، این کار ابتدایی ترین ولی مهم ترین کاری است که باید انجام شود . این سرویس احتمالا برای شما هزینه ی زیادی را در بر خواهد داشت ، صدها دلار و یا هزاران دلار ! بنابراین راه حل ایده آلی نمی باشد . با این حال ، اگر اطلاعات پاک شده بسیار مهم باشند ، شما مایل به پرداخت این هزینه خواهید بود . البته این سرویس ، هیچ چیز را تضمین نمی کند و  احتمال دارد که اطلاعات شما را بازگردانی نکند .

در انتها باید بگوییم که برای جلوگیری از استرس فایل های حذف شده ، بهترین کار ، Backup است که آن را به طور مرتب انجام دهید و حتی به امید File Hitory در ویندوز ۸ ، و windows backup در ویندوز ۷ نمانید .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *